Tema: Mat

Nu har jag snöat in på mat, jag som skrev att det var så tråkigt när det bara skrivs om mat. Eftersom jag gillar listor så kommer så kommer jag göra ännu mer listor, men den här gången ska jag skriva om mat jag vill äta igen och mat som jag aldrig mer vill äta igen. Alltså en gotte- och äckellista.
 
Gottelistan:
 
1. Mammas musslor i vin, grädde och lök.
Den här grytan är så god! Förr när jag bodde hemma brukade mamma göra den på fredagar ibland och jag åt ivrigt. Hon brukade köpa två nät blåmusslor, så det blev rätt mycket mat. Det kunde vara så att jag var ute och festade sen på fredagskvällen och när alla skulle till Åhmans eller Diana för fyllekäk så sprang jag hem. Alla undrade vart jag skulle, men jag kunde inte sluta tänka på de goda musslorna. Så där stod jag klockan 2-3 på natten och åt musslor med händerna, som en riktig caveman, haha. Minns att jag en gång åt upp alla som fanns kvar och hade gräddspad över hela outfiten. Skulle göra om det igen! :D
 
2. Pappas kokta röding
Den här rätten har både Jonas och Nadja fått äta och både blev rätt nöjda, tror jag. Det är en hel röding med dill och citron i, som kokas i ungefär en timme. Serveras med färskpotatis och hollandaisesås. Fisken kan vara rätt stor, men det brukar ta slut rätt snabbt. Så gott!
 
3. Mammas Västerbottenpaj
Ja, ni vet alla vad en västerbottenpaj. Min mamma är faktiskt jättebra på att laga den dessutom. Till den brukar vi ha gräddfil och lök. Omnomnom! Hade velat äta den för all framtid :)
 
4. Älgtunga
Det här fick jag serverat när jag var liten. Kanske låter det äckligt, men det är faktiskt en av de finaste delarna en kan äta på en älg, tycker jag. Sen är det bra att en tar hand om allt ätbart på ett djur. Tungan är en tunga, men det känns som en riktigt perfekt köttbit. Tycker alla ska testa detta!
 
5. Älgfondue
Det här låter kanske ganska udda det med. Men ni vet ju hur en fondue fungerar, detta är bara att det är älgbitar (som grytbitar) fast istället för ost eller choklad så kokas det i en marinad eller någonslags grillolja. Minns inte riktigt hur en gör, fast jag har en sådan gryta hemma med gas och allt. Serveras gärna med bearnaisesås, haricot vertes, tomatsallad och hemmgjort potatismos.
 
6. Lasses fiskgryta
En sak som ligger i släkten är att laga mat. Vet dock inte om jag har ärvt det, men en som har ärvt det är min bror. När jag fick vara hos honom i Stockholm så gjorde han denna. Tror det var saffran, grädde, grönsaker, bläckfisk, prawns (hittar inte ordet) och lite fiskbitar. Hur som helst var det en av de godaste måltider som jag någonsin har ätit.
 
7. Rökt ål med äggstanning/äggroyal
Jag älskar rökt ål! Så synd att det inte är okej att äta det längre, i alla fall inte i lika stor utsträckning. Antar att ålarna är rödlistade för att de är så goda att äta. De är egentligen ganska fula djur, men de är jättegoda. Smaken är svår att beskriva, förutom att den är lite sträv. Kan tänka mig att orm smakar som en lightversion av ål. Jag föredrar dock äggroyal till, eftersom den är gjord på grädde ;)
 
8. "Röd fisk med gul sås"
Min favoriträtt som barn. Kan ni gissa? Lax med hollandaisesås! Min absoluta favorit när jag var liten. Helst ska det vara färsk lax, helst en stor, men funkar med fryst också i absoluta nödfall. Fryst lax är dock ett straff mot mänskligheten. Det går även att byta ut den gula såsen mot min hemmagjorda romsås. Creme fraiche, stenbitsrom, lite grädde, dill, rödlök, peppar, salt och sen lite pressad citron över :)
 
9. RÄKOR
Mamma brukade åka till Bohus Malmön när jag var liten på arbetsresor. För er som undrar vad hon gjorde så kollade hon plåtar, ja. Hon skulle sätta upp plåtar för att sen kolla hur de klarade sig i det tuffa klimatet. Det blåser jämt, regnar och är precis vid havet. Men varje gång efter hon varit där så kom hon hem och hade med sig en leksak till mig och sen hade hon också med sig räkor! Det var så jag lärde mig skala räkor så snabbt ;) Älskar färska räkor, hade lätt köpt det varje vecka om det inte var så att jag är student. Köper dock färdigskalade ibland, alltså färska. Inte på burk eller frysta.
 
10. Kräftor
Ja, är ni förvånade eller? Med kräftor menar jag inte läskiga mutanter som havskräftor utan jag menar främst signal eller flodkräftor. Har dock inte lärt mig äta stjärten än, men sen har jag ju inte varit på kräftskiva på år. Är lite blyg inför främlingar, vågar inte glufsa som typ pappa gör. Han stoppar ju typ in en kräfta i munnen och dreglar ut skalen. För att citera en av mina bröder "första kilot äter en för att det är kul, andra äter en för att bli mätt" :D
 
 (http://sv.wikipedia.org/wiki/Signalkr%C3%A4fta#/media/File:Pacifastacus_leniusculus_2.jpg 2015-05-014)
Äckellistan:
 
1. Ärtsoppa
Äe, det är nog det äckligaste jag vet. Tror jag har pratat om det innan, men ni vet varför.
 
2. Skolans blodpudding/rösti
Så snälla de var när det serverades mat i matsalen. Vet ej vem som sitter och knåpar ihop de, i vissa fall, oätliga maträtterna. Jättekul när det serverades blodpudding och om en inte gillade det blev det fettdroppande rösti. Spyr.
 
3. Renskav
Testade renskav för några dagar sen. Kan ha varit det äckligaste jag ätit.
 
4. Fiskbullar
Minns en gång när pappa skulle laga något speciellt till mig och mamma. Vi fick sitta inne matsalen, vid det fina bordet. Vi känner att det luktar illa och vi börjar bli oroliga. In kommer pappa med fiskbullar. Kan säga att det blev så här: Förvånade? Ja. Glada? Nej. Det slutade med att jag fick provsmaka, ryggade undan och mamma värmde piroger.
 
5. Flintastek
Vem som kom på denna hemska stek kan ju brinna. Sen att de tror att den blir godare när den är marinerad. Fruktansvärt äckligt. Den personen borde få ett straff. När jag var 11 år förstod jag att det smakade exakt som det luktar i en svinstia, jag såg alla söta grisar framför mig och jag kunde inte bara. Blä!
 
6. Raggmunk
Bara namnet är rolig på denna maträtt.
 
7. Kåldolmar
Kåldolmar utan kalsipper är ingen succé hemma hos oss.
 
8. Bongs kantarellsoppa
Är dock inte säker på att märket heter bong, men smakar typ som det. Jag blev jättebesviken. Allt var som en geléaktig klump som skulle bli en soppa. Försökte späda ut med vatten, men det gick inte. Det såg ut som senap, men smakade koncentrat. Fyfan!
 
9. Mitt försök till friterad dröm
Jag stekte lökringar och calamaris i olja. Gjorde en sås på creme fraiche, vitlök, chili och sweet chili. Jag kan fortfarande äta calamaris, men lökringar: ALDRIG. Kan ha varit det äckligaste jag någonsin ätit. Min första tanke var "äter folk verkligen det här?" och ja, tydligen gör folk det :( Hur tänker ni?
 
10. När jag var dum i huvudet
Försökte göra en ugnspannkaka i stekpannan en gång. Jonas åt snällt. Kände mig elak i 100 år efteråt.
 
Håller ni med eller tycker ni att jag har dålig smak? :)
Kommentera gärna, sötnosar.
 
Puss
 
 
 

Kommentarer:

1 Mamma Eva:

skriven

Vilken träffsäkerhet du har, tack för alla fina ord. Ha, jag lyckades inte fixa den oätliga delen😄. Men den goda delen, tack! Ja, fiskbullarna var riktigt äckliga..oj så hungriga vi var👅

Svar: Varsågod :) Du förtjänar dem! Hahaha nej, faktiskt inte! Tur att vi hade piroger <3
raggningstips.webblogg.se

Kommentera här: