Parfymeriet

När jag ändå är igång och gör listor, som jag tycker är kul, men som ni säkert tycker är pest ;)
Så tänkte jag att jag skulle göra en lista om vilka parfymer jag använder och vad de betyder
för mig och vår historia tillsammans, haha. Jag kan ju berätta hur mitt intresse för parfymer
började och det var *trumvirvel* när jag var ungefär 8-9 år gammal och fick min första Date-parfym.
Jag minns dock inte riktigt vilken det var men jag tror det var en mörkhyad tjej på.
Det passade ju bra eftersom min största förebild var Melanie B från Spice girls, för hon hade
precis som tjejen på Date-flaskan lockigt hår och jag kunde relatera till det. Haha! Sen när jag
blev tonåring så tror jag att jag använde något GOSH-spray, Date Street och Adidas. Fancy liksom.
Jag var rätt ointresserad (läs snål) för att punga ut flera hundra för en flaska doft, men sen
så följde jag med Maja och Carråh till någonslags parfymaffär i Västerport och då blev jag kär.
Jennifer Lopez parfym Live hamnade högst upp på önskelistan och min dåvarande kille skulle
köpa den till mig på Alla hjärtans dag. Problemet var bara att han var dyslektiker (och snål) för
den parfymen kostade typ femtio kronor mer än de andra så han kom hem med fel. Jag sa det
till honom och han sa att han hade slängt kvittot och blev skitsur på mig. Så jag struntade att
lämna tillbaka den, för det gick inte. Tror det var Miami Glow. Andra gången bad jag honom att
köpa Live igen och han kom hem med någon helt annan parfym igen, men den här gången
hade han kvittot med sig och jag fick gå och byta in till den jag ville ha och betala mellanskillnaden
som var på typ 150 kronor. Alltså han kunde ju ha sagt att han inte hade råd att köpa den eller
att han kunde ge mig ett bidrag till den, men det gjorde han inte. Kändes skönt att ha köpt den
själv i alla fall för när det tog slut så slapp jag associera den till honom. Nästa kärlek var.
 
Naomi Campbell Cat Deluxe at Night!
Flaskan är så sjukt snygg! Den luktar himmelskt också. Jag är fortfarande helt kär i den, men tyvärr så är den rätt svår att få tag på nu. Antar att den nu efter typ 8 år är ganska ute. Den här fick i alla fall följa med på många äventyr och jag har väl ägt cirka 7 flaskor eller något. Har två hemma nu. Gladast blev jag när pappa åkte till Azorerna och köpte med sig en STOR flaska hem till mig. Det var så himla gulligt att han verkligen hade tänkt på mig, skrivit ner det på en lapp och sen tyckte att jag förtjänade en stor flaska.
Jag blev så obeskrivligt glad och tacksam. Min pappa drack rätt mycket under den här perioden, så det är väldigt skönt att veta att även om det var en materialistisk present så gjorde han det för min skull, när han så lätt hade kunnat strunta i det och sagt att han hade glömt. Eller helt enkelt bara blivit plakat.
 
Thierry Mugler Alien!

 

Den här parfymen har i stort sett stalkat mig sen jag var 11 år och fick hem ett prov. Jag tyckte då att den var alldeles för stark och tantig. Det var en så speciell doft så jag kunde tänka på den ibland och komma ihåg hur den luktade. Flera år gick, men jag sparade det lilla provet jag hade fått och luktade på det ibland. När jag var ungefär 18 fick jag hem ett likadant prov igen och jag tyckte då att den luktade helt okej. Jag kände igen den och jag hade liksom vant mig vid den. Jag fick hem ett nytt prov när jag var 23-24 år och då blev jag kär. Önskade mig den i födelsedagspresent och fick den av Hanna, Martina och Marga <3 Jag blev jätteglad. Idag är den min "bestämda" parfym. Tar på mig den och tänker att jag är en kvinna som gör karriär under 1980-talet, haha.
 
Burberry Brit Woman

 Som ni vet, trogna läsare, så köpte jag den här för inte alls längesen. Den blev en favorit när jag luktade på den på flygplatsen på Gran Canaria. Jag tycker Burberry är ett ascoolt tantmärke och skulle gärna äga en väska eller två. Älskar rutmönstret. Den doften är väldigt subtil och lite tantig. Ja, jag är en tant.
 
Calvin Klein Sheer Beauty

 Den här luktar himmelskt! Lätt, luftig och frisk. Perfekt när en har en slitig dag. Fick den i julklapp av Jonas förra året, tror jag. Det kan bara ha varit en vanlig dag, men det kan också ha varit för att fira.
Mitt minne suger, jag minns inte. Den är i alla fall bra att ha som en vardagsparfym. Helt lovely!
 
Armani Code Summer 2011
Den här parfymen fick jag av Jonas mamma Birgitta när de hade varit utomlands för några år sen.
Blommig, frisk och somrig. Hur bra som helst, men jag använder den bara på somrarna.
 
Elisabeth Arden Sunflowers
 Den här parfymen fick jag också av Jonas mamma när hon hade varit utomlands. Jag brukade förknippa Elisabeth Arden med typ Red Door och den är ju fan hemsk. Alla kvinnor i min släkt har nog någongång ägt den. Jag minns att mamma hade den och jag har sett den hemma hos mormor. Äe får ta med den på min hatparfymslista. Slår vad om att den kom som gåva under 80-talet och att den fått stå orörd hos mormor sen dess på grund av äcklighet. Om de om tusen år gräver fram en parfym så lär det vara den som de hittar i princip orörd. Blä! Den här luktar i alla fall väldigt gott. Den luktar inte solrosolja, som en kan tro. Den luktar bara blommigt och gott! Överåtkomligt pris har den också! Tummen upp!
 
Marc Jacobs Dot

 Fick den här av Jonas förra året. Den luktar så gott! Detta är nog min favorit av alla parfymer jag äger.
Den passar liksom till allt. Den är lätt, tar inte över, luftig och är så himla go bara!!! Jag gillar iofs alla parfymer från Marc Jacobs. Vill ha alla Daisy, Honey och Lola! VILL HAAA! JAG VILL HA EN MARC JACOBS PARFYM! Haha, blir Morran när jag tänker på hur gott de luktar. De är dock ganska dyra, i alla fall för en student ;) Så det blir att önska sig i present när det passar, hihi.
 
Mariah Carey Lollipop Bling Mine Again

 Den här fick jag som prov, tillsammans med två andra dofter. Jag blev kär i alla tre. Tyvärr har jag inte ägt alla, men bara två av dem. De säljs jättebilligt i England nu och jag funderar på att snart beställa hem. Sött och fruktigt luktar den här och flaskorna är jättesöta.
 
Mariah Carey Lollipop Bling Honey

 Ja, ni vet ju historien bakom den här också. Köpte den dock från England och den kostade 170 kronor för 100 ml. Nej, den var inte fejk. Inte så att det märks i alla fall ;) Haha! Den luktar tropiskt och sött. Nu saknas bara den tredje och den luktar sötlakrits typ.
 
United Colors of Benetton Relaxing Violet
 

Det här är bara en Body Mist, men den luktar viol. Seriöst, det är min favoritdoft. Jag älskar allt som luktar viol, jag älskar allt som smakar viol, styvmorsviol är min favoritblomma och om jag får en dotter ska hon döpas till Viola. Jag skulle egentligen köpt Molinard´s Violette men den sålde slut innan jag hann köpa den :( Säg gärna till om ni vet någon PARFYM som luktar viol. Skulle vara evigt tacksam. Och hur tant är inte violdoft egentligen?
 
Paris Hilton Paris Hilton
 Den här fick jag av Jonas sist när jag fyllde år. Jag har tyckt om den sen den kom, men nu så är den ju så billig. Tråkigt att doften försvinner snabbt, men den är söt och fräsch. Också en parfym som en kan ha varje dag.
 
Jaja, det var allt från mig. Försvann energin halvvägs i inlägget eller vad? ;) Hahahu.
Puss på er

 

Kommentera här: