Shampoo för blekta blondiner, krullisar och lockisar!

Så, nu är det äntligen dags för inlägget om shampoo. De tipsen jag kommer skriva om och de märken jag skriver om är till för alla som har ett skandinaviskt långhårigt krull/lock, det vill säga tunna hårstrån som är torra, trassliga, frissiga eller toviga. Alla med blonderat slitet hår kan också ta lärdom av mina kunskaper. Var platinablond förr, det gjorde inte saken bättre, men jag lurar ingen när jag säger att vissa problem återstår fast jag inte färgat eller blekt håret på snart ett år. Vissa har bara lite annorlunda hårkvalitet, som jag :)
 
1.Tresemmé Moisture Rich Shampoo
Jag älskar den här! För det första så tovar den inte håret vid applicering, utan det går att ta en stor mängd av den och massera in i håret. Den är liksom smooth och inte alls sträv, vilket gör att mitt hår blir supervälmående. Det är fördelaktigt att flaskan är så stor som den är, för när en har sådant hår som vi har så krävs det faktiskt en ganska stor mängd shampoo. Jag är så trött på alla småflaskor som säger att de håller måttet när de inte gör det. Ska de liksom ta slut efter 2-3 gånger? Den här räcker länge och det spelar ingen roll hur mycket det krävs för det tar tid innan den tar slut. Riktigt bra kvalitet på shampoot också. Billig också. Tummen upp! :)
 
2. Aussie Frizz Miracle Shampoo
Ja, jag vet. Det är en miniflaska. Borde egentligen kräva att Aussie antingen ska go big eller go home, men jag vet inte om de har salongsflaskor? Det har de säkert, men jag är inte frisör så jag vet inte. Den här kostar lite mer, men den lovar allt som den säger. Den är precis som Tresemmé väldigt len för håret och det skapas inga knutar eller tovor som är svårutkammade. För att vara ett shampoo är det riktigt bra. Kom ihåg nu att jag ska diskutera balsam sen också, balsam är ju bättre för oss krullisar/lockisar, men det krävs ju shampoo också. Tänk att bara använda balsam? Flottigt värre :D Den här flaskan kostar lite, men går att hitta billigare på till exempel Rusta!
 
3. Aussie Miracle Moist Shampoo
 
Ja, vad är skillnaden mellan den förra och den här? Ja, det går att se på namnet. Moist återfuktar håret samtidigt som det rengör det, vilket är jättebra för torrt hår. Jag gillar den här också, men föredrar Frizz. På sommaren så är nog Moist bättre, med tanke på värme och sol. Så det är nog lite årstidsbundet, kan jag tro. Den här är dock också jätteskön att massera in i håret, det märks verkligen att den interagerar med hårstråna.
 
4. Tigi Bed Head Dumb Blonde
 
Nej, en behöver inte vara blond för att använda den här. Den är skapad för att ha i torrt och slitet hår, vilken även betyder att den hjälper till att fördela återfuktning i håret. Den här är en riktig lifesaver när en har en riktigt dålig hårdag. Priset är ganska högt för den här, men den går att hitta billigare på sidor som headcare. Det gör ju inget om en har sönderblekt hår när en använder den heller ;) Jag om någon borde veta.
 
5.Lóreal Professionnel Expert Silver
Den här är ett jättebra silvershampoo. Mest för er med gula nyanser i det blekta håret. Att inte bleka sönder håret kan vara svårt, särskilt när en vill att håret ska vara så ljust som möjligt. Med silvershampoot ovan behöver ni inte oroa er för gula nyanser och kan därför skippa den där sista blekningen för hårets välmående. Den är lite sträv i konsistensen, men med salongsstorleken kan ni ta mer shampoo och därav undvika trassel och lindra slitaget på håret. Bra va? :) Går att hitta asbilligt på allbeauty. Ni får dock ha överseende med att det kan ta tre veckor för dem att leverera er beställning eftersom företaget finns i Storbritannien. Om ni är riktigt clever så håll koll på valutorna innan ni bestället ;)
 
6.Moroccanoil Repair Shampoo
 
Den här har jag bara testat hos frisör, men guu vad bra den var. Vet inte om det var på grund av frisören. De vet ju hur en ska shamponera, men den luktade gott och den kändes väldigt len på håret, men det är ju olja i den så det kanske inte är så konstigt. Denna kostar dock rätt mycket, så beställ den bara om ni känner för att unna er eller om ni verkligen har råd med den :)
 
7.Lóreal Professionnel Expert Intense Repair
Nu var det några år sen jag provade den här, men jag har svårt att förstå att någon skulle ändra på ett vinnande koncept. En frisör plockade ut den här speciellt för att tillgodose mina behov. Den är inte den bästa som jag har provat, men den är riktigt bra. Kan tänka mig nu när det går att få loss den i salongsstorlek till litet pris att den skulle vara ännu bättre. Innan har jag bara haft den i minisize och det gör ju varken till eller från. Ja, jag är besatt av stora shampooflaskor. Då kan en ju liksom justera själv hur mycket som behövs och slipper ågren från att en snart har använt upp ett "dyrt" shampoo. Den ger en visst spänst till håret, men inte för mycket.
8. Macadamia Natural Oil Rejuvenating Shampoo
 
 
Bra bild? haha. Nej, men jag är ganska partisk. Det här shampoot är ett av de bästa. Det känns seriöst inte ens som ett shampoo utan det känns mer som en inpackning. Superbra shampoo, lite dyrare, luktar fantastiskt och återfuktar hu bra som helst. Har ni inte testat? Gör det då! Tror många hårtyper skulle gilla denna produkt, men för oss med ganska speciellt hår är det en välsignelse.
 
De shampoon som jag rekommenderat nu stylar ju inte håret, utan de är helt enkelt rekommenderade av mig till er för att hjälpa er. De gör inte att du ser nyfrisserad ut eller gör så att ni slipper platta/locka/styla det, men de hjälper er så ni slipper tappa onödigt mycket hår, gråta av smärta och frustration men även att ni kan kamma ut håret på bästa tänkbara vis :) Se gärna till att klippa håret/topparna minst 2 gånger om året om ni är långhåriga.
 
Det var allt från mig. Hoppas ni uppskattar detta! Ni är väldigt välkomna att rekommendera andra produkter och andra billiga hårsidor. Ha en bra dag!
 
Puss
 

Kommentera här: