Menande blick

I slutet av fyran så bytte jag skola. Mamma och pappas skilsmässa var över. Pappa skulle bo kvar i huset ute i skogen och mamma hade fått tag på en central trea inne i Västervik. Först ville jag bo kvar hos pappa, just för att han var så ledsen. Sen efter ett tag märkte jag att det inte gick. Han jobbade från tidigt på morgonen till sent på kvällen. Han tog inte tag i hushållssysslorna eller fixade mat. Han drack bara. Jag stannade kvar lite extra för att jag var orolig för honom, men sen förstod jag mitt eget bästa och flyttade till mamma. Så från yttepytte Tyllinge till en yttepytte stad.
 
Jag fick börja fyran tre veckor innan skolavslutningen i fyran. Det var ganska tufft. Klassen var inte lika tajt som den jag hade haft innan. En sak som jag märkt med mig själv är att jag kräver miljöombyte och personutbyte ganska mycket. Perfekt för mig att plugga på högskolan, hehe. Så jag var glad över att jag hade en ny klass, även om alla killar tyckte att jag var ful och bonnig, haha. Jag fick kompisar ganska snabbt, men det kändes inte som att jag kom in i klassen snabbt nog.
 
På hösten sen skulle det bli klassresa. Alla elever, lärarinnan och några elevers föräldrar följde med till Hasselö. För er som inte vet är Hasselö en ö utanför Västervik. Det går båtar dit och är nog smått levande under sommaren. Vi var i alla fall där hela klassen. Jag minns inte hur många dagar vi var där, men vi kanske var där 2 nätter? Jag minns inte riktigt. Den sista kvällen så var det givetvis klassfest. Snurra flaskan och allt möjligt skulle lekas och föräldrarna fick vänta utanför under tiden vi lekte dessa lekar. Jag gömde mig dock under en bänk för jag var för blyg för att vara med. Hörde dock att killen jag var kär i sin tur var kär i Siri, hehe. Hon var dock inte intresserad. Tyckte han var snygg för han hade batiktröjor och sådana Adidasbyxor med knappar på sidorna, haha.
 
Sen fick föräldrarna komma in igen och det skulle dansas. Alla som känner mig vet ju att jag inte dansar om jag inte är riktigt full. Jag kan inte dansa och jag tycker det är skittråkigt. Jag tror det var olika danstävlingar och jag och en annan kille, som dessutom var astöntig, fick vara DJ:s. Den nördiga killens mamma satt dessutom och vaktade oss och dansarna. Så kom det fram till buggtävling. Jag kommer inte från ett hem där det buggas eller lyssnas på dansband så jag visste ju inte vilken låt som skulle passa till. Så jag sa typ att resten av klassen kunde bugga till Ace of Base eller något, för jag visste inte vad för musik som en skulle bugga till, haha. Sen under låten så märker jag att "Oj, den där låten var nog ingen bugglåt" för jag ser att flera par stirrar på oss DJ:s och tycker att vi är dumma i huvudet. Så jag böjer mig fram för att säga till den här killen att vi nog måste byta låt och börja om från början. Precis när jag böjer mig fram ser jag nördmammans leende växa och då förstår jag vad hon tänker. Jag ser på henne att hon tror att jag ska bjuda upp hennes nördiga son, hennes ögonsten, på dans. Jag viskskriker "vi ska nog byta låt" till honom och han skakar på huvudet. Möjligt att han skakade på huvudet lite innan för han trodde att jag skulle bjuda upp honom och att han sen inte riktigt hörde vad jag skrek, men skitsamma. Hans mamma har ju inte hört ett dyft av vad jag sa men hon ger ändå en så jävla nöjd blick. Jag blev så fruktansvärt irriterad. För det första så dansar jag inte, för det andra hade jag aldrig velat dansa med hennes son (han var inte bara nördig utan en jävla skvallerbytta, ögontjänare och en tråkmåns), det tredje att hela tiden förväntas vara kär i någon av det motsatta könet och det fjärde som jag stör mig på är att en tjej och en kille tydligen inte kan prata utan att något ska antas. UUUUUUHHHHHHHHHHHHHHH!

Det här är något som jag fortfarande är skitirriterad över. Nu var det här i slutet av 90-talet, men får seriöst ågren av vissa föräldrar som slugt antar att de vet hur saker ligger till. Stör ihjäl mig! Okej att älska sitt barn och tycka att den är det finaste i världen, men en behöver ju inte bete sig som en självgod idiot för det.
 
Puss

Kommentera här: